آشپزی

طرز تهیه مرغ ماستی

طرز تهیه مرغ ماستی

طرز تهیه مرغ ماستی  :::  خب یک دستور فوق‌العاده خوشمزه, متنوع و رژیمی داریم برای پختن ۱ مرغ خوشمزه که همراه برنج ایرانی خیلی دل‌چسب و خوش عطر هست.همیشه قرار نیست زرشک پلو با مرغ رو به روش سنتی و دیرینه پخت یک وقت‌هایی بایدیک تنوعی برای پخت داشته باشیم تا از خوردن مرغ همیشه لذت ببریم.

مرغ ماستی یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه است که با ترکیبی از مرغ و مواد دیگر مانند ماست، و ادویه‌ها تهیه می‌شود. در زیر روش تهیه ساده مرغ ماستی را برای شما توضیح می‌دهیم

مواد لازم برای تهیه مرغ ماستی (این مواد برای چهار نفر می‌باشد و به‌تناسب میتانید کم یا زیادش کنید.)

ران مرغ ۴ عدد (میتوانید از سینه مرغ هم استفاده کنید ولی خب با ران خوشمزه‌تر می‌شود) 

ماست: سه الی چهار قاشق غذا خوری (به ازای هر تکه مرغ ۱ قاشق غذا خوری) در صورت نداشتن رژیم میتوانید یک قاشق غذاخوری سس مایونز به مواد اضافه نمایید.

سیر یا موسیردو حبه متوسط له شده

پیاز متوسطدو عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری

روغن زیتون۱ قاشق غذا خوری (اگر نداشتید میتوانید از کره که به دمای محیط رسیده هم استفاده کنید)

سس چیلییک قاشق مربا خوری (بستگی به شما دارِ که چقدر میخواید تند با شه)

پودر پاپریکا,  پودر تخم گشنیز, نمک,  فلفل,  زردچوبهبه اندازه کافی

طرز تهیه مرغ ماستی

تکه های مرغ را بعد از شستن با دستمال کاغذی خشک کرده و سپس با یک چاقو روی آن برش‌هایی عمودی بزنید تا مواد خوب به خورد مرغها برود.سپس سس مورد نظر رو آماده میکنیم تا با تکه های  ران مرغ مخلوط کنیم ماست , رب گوجه فرنگی , سیر له شده , روغن زیتون , سس چیلی و ادویه ها رو با هم مخلوط میکنیم و سپس مرغ ها رو کاملا به این سس آغشته میکنیم و روش رو میپوشونیم و برای چند ساعت داخل یخچال میگذاریم ( حتی میتونید از شب قبل آماده کنید )

مواد لازم برای تهیه مرغ ماستی 

بعد از مزه دار شدن مرغها دو تا پیاز متوسط رو خرد کرده حالا یا خلال یا حلقه ایی مقداری رو کف ماهیتابه یا قابلمه ایی که میخواید مرغ رو بپزید چیده سپس مرغها رو به همراه همون موادی که داخلش مزه دار شده روی پیازها بچینید و سپس باقی پیازها رو لابه لا و روی مرغها بریزید .

حالا شعله گاز رو روشن کرده ( زیر شعله زیاد نباشد و بهتر است با شعله ملایم پخت شود ) تا 40 دقیقه اول پخت دست به مرغها نمیزنیم بعد از 40 دقیقه مرغها رو زیر و رو میکنیم .

پختن مرغ ماستی

روش پخت مرغ ماستی

آبدار بودن این غذا بستگی به شما داره میتونید زودتر شعله رو خاموش کنید میتونید اجازه بدید کامل آب مرغ کشیده بشه و شما یک مرغ کاملا برشته داشته باشید .

مرغ ماستی زعفرانی

مرغ ماستی زعفرانی یا همان خورش مرغ با ماست و زعفران  هم تمامی روشهای و مراحل طبخ آن مثل مدل ساده آن می باشد تنها با این تفاوت که هنگام تهیه سس و همچنین هنگام پخت به آن زعفران دم کرده اضافه میکنیم.

طرز تهیه مرغ با ماست در فر

برای تهیه مرغ ماستی در فر شما میتوانید مرغهای مزه دار شده رو به جای تابه یا قابلمه و طبخ آن روی گاز در سینی فر یا ظرف فر چیده و روی آن را با فویل پوشانده و سپس روی فویل چندتا سوراخ ایجاد کرده و داخل فر به مدت 1 ساعت قرار دهید .

مرغ ماستی دودی

طرز تهیه مرغ ماستی دودی به این شکل هست که تمام مراحل بالا رو انجام میدید در آخر یک تکه ذغال رو سرخ کرده بعد داخل یک کاسه کوچیک یا نعلبکی مقداری  روغن مایع ریخته و آن را داخل قابلمه یا ماهیتابه مرغ میذارید , ذغال رو بعد از سرخ شدن داخلش میندازید و بالافاصله در ظرف رو بذارید به اندازه 10 دقیقه تو این حالت باشه کافیه مرغهای شما طعم دودی خواهند گرفت.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی 

نکات پایانی  : 

شما اگر نمیخواید غذای رژیمی داشته باشید میتونید کنار ماست از خامه یا سس مایونز هم استفاده کنید.

اگر دوست داشتید میتونید از سبزی های معطر خرد شده مثل گشنیز یا جعفری هم استفاده کنید.

در صورت تمایل میتونید به ادویه هاتون مقداری زنجبیل هم اضافه کنید.